۹ آبان ۱۳۹۲، ۱۵:۲۵

در گفتگو با مهر مطرح شد:

لزوم برگزاری جشنواره های ویژه کودکان/ کودکانمان به قدم زدن در کنار خلیج فارس باید افتخار کنند

لزوم برگزاری جشنواره های ویژه کودکان/ کودکانمان به قدم زدن در کنار خلیج فارس باید افتخار کنند

قشم - خبرگزاری مهر: رئیس میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم بر لزوم برگزاری جشنواره های ویژه کودکان جهت آشنایی بیشتر با فرهنگ و تاریخ این مرز بوم تاکید کرد.

عبدالرضا دشتی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح  ابعاد گردشگر کودک و کودک جامعه محلی، در بحث کودک جامعه محلی گفت: ما در بزرگ ترین جزیره خلیج فارس قرار داریم، جزیره ای که در واقع از لحاظ جغرافیای سیاسی موقعیت کاملا حساسی دارد اگر ما به فکر تمامیت ارضی و دفاع از سرزمینمان هستیم باید کودکانی داشته باشیم که با افتخار بر روی ماسه های خلیج فارس قدم بزنند و لذت ببرند و بگویند این بخشی از سرزمین ماست و اینجا خلیج فارس است و قهرمانان ملی خویش را بشناسند.

رئیس میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم معتقد است کودکی که فاقد این حس باشد به سادگی دچار تندباد حوادث فرهنگی می شود.

وی در بخش دوم این موضوع، به کودک گردشگر پرداخت و گفت: دومین مسئله کودک گردشگر است، کودکی که به اتفاق والدین خود وارد یک محوطه تاریخی می شود؛ با بناهای بزرگ و صخره ای و رفیعی مواجه می شود که شايد چندان جذابیتی برای او ندارد.

دشتی زاده تصریح کرد: از سوي ديگر کودک را می بریم داخل موزه، جایی که اشیایی با تاریخ چند هزار ساله در ویترین گذاشته اند و روی آن نوشته اند دست نزنید. چنین فضایی روحیه پرسشگری و کنجکاوی را از کودک سلب می کند و با وضعیت روحی ناراحت کننده ای از آن جا خارج می شود.

رئیس میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم با انتقاد از فضاهای مناسب در اماکن گردشگری جزیره قشم اظهار داشت: با ساماندهی اماکن تاریخی و گردشگری و ساخت فضاهای بازی و سرگرمی ویژه کودکان در حاشیه بناهای تاریخی، می توان کودکان را از همین سنین مجذوب میراث فرهنگی و یادمانهای ملی کرد.

این موضوع که کودکان قشمی تا چه حد صنایع دستی و هنرهای بومی خود را می شناسند یا به اصطلاح با گردشگر آشنایی دارند یکی از چالش های ذهنی رئیس میراث فرهنگی قشم است.

دشتی زاده با ارائه راهکارهایی برای این چالش ها،عنوان کرد: معتقد به راهبردها و برنامه هایی هستم که با تغییر مدیریت ها نباید عوض شود و یا رنگ ببازد.

رئیس میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر امکان وجود یک توسعه پایدار بر ادامه دار بودن آن در پلان های مدیریتی سازمان، چاره کار را نه در تبلیغات چندماهه که در تدوام و تسلسل دانست.

وی در ادامه از برنامه ها و شیوه اجرایی این راهکارها گفت؛ آموزش و پس از آن ساماندهی فیزیکی محوطه هاي تاريخي و موزه ها را دو برنامه ای دانست که می تواند به چالش فراروی میراث فرهنگی و گردشگری قشم کمک کند.

دشتی زاده در مورد آموزش به برنامه های این سازمان اشاره کرد که در گذشته در مقطعی انجام می شده و بعدها متوقف شده است.

رئیس میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم معتقد است باید به سمتی حرکت کنیم که کودک را با آثار تاریخی و قهرمانان ملی، هنرهای بومی و مفهوم گردشگری آشنا کنیم.

وی ادامه داد: یکی از راه ها برگزاری جشنواره های فرهنگی متنوع ویژه کودکان است که در دراز مدت جواب خواهد داد.

دشتی زاده در ادامه با اشاره به ضرورت وجود راهنمایان آشنا به زبان و روحیات کودکان در اماکن گردشگری اظهار داشت: به جای اینکه در موزه ها اشیایی غریب و نامأنوس به کودکان نشان دهيم باید به طور تجربی کودک را در مباحث میراث فرهنگی مشارکت دهیم.

رئیس میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم  ادامه داد: اگر می خواهیم کودک با صنایع دستی آشنا شود باید گل بدست کودک داد تا سفال بسازد و در کوره بگذارد؛ اینگونه آموزش ها تبدیل به خاطراتی برای کودک خواهند شد که هیچ گاه از یاد نخواهد برد.

دشتی زاده گفت: دومین موضوع در این مبحث ساماندهی محوطه ها متناسب با علایق کودکان است. در فضایی مناسب، کودک گردشگر احساس می کند به او اهمیت داده شده است.

دشتی زاده تصریح کرد: کودکان با قومیت های مختلفی هستند که در اثر ناآگاهی به میراث اجدادی خویش، وقتی وارد شهرهای بزرگ می شوند از انتساب خود به قومیت هایشان خوداری می ورزند در حالی که این اقوام ایرانی همواره از کشور دفاع کرده اند و خالق دست ساخت های هنری فراوانی هستند.

دشتی زاده معتقد است کودکی که این مسائل فرهنگی را آموزش ببیند نه تنها به هویت خودش افتخار می کند که به اقوام و فرهنگ های دیگر نیز احترام می گذارد چرا که مي آموزد که تاریخ و فرهنگ و تمدن  بشری در پی خرد جمعی و ادامه گی  و گستردگی کلی فرهنگ های بشری تكميل خواهد شد.

وی تصریح کرد: کودک می آموزد که اختراع سکه از یک تمدن بوده و چرخ سفالگری از يك ملت دیگر، کشتی از یک تمدن و یا علم ستاره شناسي از یک تمدن و کشور دیگر بوده است؛ بنابر این همه قومیت ها و ملل کشورها در کنار هم بوده و به هم کمک کرده اند. در این صورت یک کودک در آینده، دید انتقام جویانه به ملل، فرهنگ ها و اقوام دیگر نخواهد داشت و دچار خودبرتربینی نیز نمی شود.

رئیس میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم تشریح کرد: شما صاحب یک باغی  خواهید شد که دارای باغچه های مختلف و گل های زیبایی است و دنیا آرام آرام به یک باغ زیبا تبدیل خواهد شد باغی که باغچه عربی هم هرزه وار نمی آیند غنچه های ایرانی را به یغما ببرند و بگویند مال ماست.

او معتقد است در دولت تدبیر و امید بایستی ما شاهد کودکانی باشيم كه شاد، کنجکاو و مهمتر از همه آزاد از ديدن محوطه های میراث فرهنگی و گردشگری لذت ببرند.

کد خبر 2166392

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha